Nalazite se ovde:
Treći "Forum mladih lidera Srbije 2018. YES!"
Treći
Forum mladih lidera Srbije 2018. YES! održan je u Novom Sadu od 5. do 7.
oktobra u organizaciji Business Info Group i nedeljnika Vreme, uz televiziju N1
kao medijskog partnera. Na Forumu je učestvovalo 100
mladih uspešnih ljudi zaposlenih u kompanijama, kao i studenata završnih godina
Fakulteta i doktoranata.
Generalni sponzor Foruma bila je Atlantic Grupa, a projekat su sponzorski
podržali i NIS, Philip Morris International i Coca-Cola HBC Srbija.
Tokom raznovrsnog trodnevnog programa organizovana su četiri panela i dve
radionice, na kojima
su eminentni govornici podelili svoja iskustva sa učesnicima
i nastojali da im pruže konkretne savete kako
da na najbolji način nastave profesionalni razvoj, postave i ispune svoje
ciljeve.
OTVARANJE YES! FORUMA: MARKO SOMBORAC I
NJUZOVCI
Forum su otvorili Marko Somborac, karikaturista i Njuzovci Nenad
Milosavljević i Viktor Marković.
Moderator je bio Slobodan Georgiev, novinar Vremena
i BIRN-a.
Marko Somborac je mladima poručio da
nije sve crno i da i kod nas može da se uspe. Primer za to su uspešni ljudi
kojih danas u Srbiji ima u svim sferama.
"Treba sebi da zacrtate cilj da uspehe stičete pošteno, a ne preko
učlanjenja u stranke. Mislim da ima prostora da ljudi nešto urade, a da se ne
prodaju" rekao je Somborac i dodao da su primer za to IT kompanije, koje
žive od svog znanja.
"Šta je savet mladima? Budite programeri", našalio
se na to Viktor Marković.
Oni su istakli i da mladi treba da se bore da menjaju stvari na bolje.
"Imaš opciju ili da se predaš, ili da
se boriš da nešto
promeniš. Menjajmo,
jer ako se predaš, ne ostaje ti ništa
drugo", rekao je Nenad Milosavljević.
Učesnici su bili Miloš Ðurković, direktor
SAS-a za Adriatic region, Mirko Španović, zamenik predsednika Izvršnog odbora
Addiko banke, Ivan Jevtović, direktor za poslove sa finansijskim institucijama
i javnim sektorom HSBC banka - Milano i Biljana Jovanović, vlasnica i
direktorka modne kuće Luna.
Moderator je bila Biljana Stepanović, glavna i odgovorna urednica časopisa Nova ekonomija.
"Adaptibilnost - savladavanje novih znanja i veština je najvažnija. Takođe, učenje je
osnovna veština koju morate nastaviti i posle završenog fakulteta. Svet se brzo
menja i potrebno je prilagoditi mu se", rekao je Mirko Španović, odgovarajući na pitanje koji su osnovni uslovi
za uspeh u karijeri.
Biljana Jovanović, vlasnica i direktorka
modne kuće Luna, navela je da su glad za
znanjem i želja za usavršavanjem nešto što treba
da mlade ljude vodi kroz život.
"Morate imati strast, morate mnogo da volite ono što radite i ništa vam neće biti teško. Učite
i radite na sebi, to je kapital koji niko ne može da vam oduzme. To je vaš lični kapital", rekla je vlasnica i direktorka
modne kuće Luna.
Miloš Ðurković, direktor SAS-a za Adriatic region, složio se da je najbitnija
stvar za uspeh da volite ono što radite.
"Treba da imate jasnu ideju i viziju šta želite da radite. Kad počnete nešto da radite,
radite ozbiljno. Bilo da je to čišćenje ulice
ili nešto drugo - radite najbolje što možete.
Druga stvar je posvećenost i odgovornost", naveo je Đurković.
Da bi se uspelo u karijeri, od velike
važnosti je da se na početku, tokom studija i prvih
godina na poslu unaprede takozvane 'hard skils', odnosno tehničko znanje, smatra Ivan Jevtović.
"Ne može se sve bazirati samo na takozvanim 'soft skils' - mekim veštinama. To će doći na red
mnogo kasnije. Lepo je imati i meke veštine,
ali bazirati karijeru na početku na njima je
greška. Kombinacija 'hard skils' na početku, koje kasnije postaju 'soft skils' je jako važna.
I jako je važno ne graditi karijeru na kratke staze", kazao je Jevtović.
PANEL 2: ŽELITE LI DA JEDNOG DANA OSNUJETE SVOJU FIRMU
Milivoje Čalija, osnivač i vlasnik proizvodne kompanije Anđeli, Gregor Guberinić,
osnivač i vlasnik kompanije Bibli, Kosara Dagnić
Melentijević, koosnivač kompanije Kabinet
Brewery, Branislav Bugarski, suvlasnik K&M Invest i Nikola Knežević, direktor NES Communications, otkrili su mladim
liderima šta je potrebno da pokrenu sopstvenu kompaniju i na svojim primerima
objasnili da ne treba da se plaše neuspeha i padova, jer su oni zapravo
stepenice ka vrhu.
Takođe, objasnili su im i kako da valorizuju
svoju ideju pre starta, koliko je radno iskustvo bitno, postoji li start-up bez
investicije, kako da nađu novac za
investiranje i kako da se motivišu posle neuspeha.
Moderator je bio Dragiša Ðurić.
Ako želite da osnujete svoju firmu, morate
pre svega imati ideju, zatim tu ideju treba da pretvorite u inicijativu. Svakog
trenutka treba da budete spremni na odricanja, morate znati da dobro formirate
tim. To je ukratko bio zaključak ovog drugog
panela.
"Dve glavne stvari koje su mene i supruga vodile u poslu, bile su strast ka tome što radimo i neviđena jasnoća
onoga što smo želeli da postignemo. Svaki start-ap zahteva upravo to",
rekla je Kosara.
Gregor Guberinić, koji je zahvaljujući
svojim čuvenim čvarcima dobio nadimke Kralj čvaraka i Ljuti čvarak, poznati je
proizvođač
čvaraka i svinjske masti.
"Mislio sam da je to dobra ideja. Bilo nas je tada pet zaposlenih u mesnoj
preradi. Dimili smo slaninu. To je jedini proizvod koji smo u početku imali, a posle smo razvili
proizvodnju", rekao je.
Posao mu je takav da svakog dana donosi odluke i priznaje da one nisu uvek
najbolje.
"Morate doneti odluku, pa makar bila i pogrešna. Desi se da se pogreši,
ali većina odluka je bila dobra", kazao
je.
Retki su oni koji nisu čuli za zdrave ovsene
kolače Anđeli,
čiju proizvodnju su u svojoj kuhinji, sa
posuđem koje su imali, i bez nekog velikog
novca započeli Milivoje Čalija i njegova supruga.
"Bila su mi potrebna tri meseca da napravim ekonomsku računicu za proizvodnju. Ideju da ih nazovemo Anđeli smo dobili jednog dana dok smo gledali našu
decu kako se valjaju ispred TV-a", ispričao je Čalija.
Nikola Knežević nije oklevao da, zajedno sa svojim kolegama
uhvati priliku koja mu se ukazala kada je Siemens odlučio da izdvoji telekomunikacije iz svoje
kompanije.
"Prepoznali smo da želimo time da se bavimo. Želeli smo da napravimo
kompaniju koja će imati dobar rast i koja će se prema svojim zaposlenima odnositi kao prema članovima porodice. Radeći
za Siemens prepoznali smo da postoji jako mali broj inženjera koji mogu da
iznesu velike projekte od početka do kraja.
Sada mi to radimo", rekao je Knežević i
naveo da je njihov portfolio sada pet puta veći
nego što je to bio Siemensov.
"Zaključili smo da možemo da prodajemo
pamet, a ne samo proizvod. Kod start-apova je najvažnija inovacija", rekao
je Knežević.
Priča Branislava Bugarskog je specifična, jer je on bivši političar,
koji se sada bavi biznisom, u čemu mu je
mnogo koristilo iskustvo uz Nemačke.
"Moj splet okolnosti je bio takav da smo izgubili izbore u Vojvodini i da
je baš tada firma u procesu privatizacije postala deo jedne velike
slovenačke firme, i da su oni odlučili da je
prodaju. To je bio izazov za mene i uspeli smo da se dogovorimo da nam povere
firmu da upravljamo njom dve godine i da nakon tog roka završimo
transakciju", rekao je Bugarski.
Njegova kompanija danas zapošljava i osobe sa
invaliditetom i on, kako je rekao, uživa u tome da vidi svoje zaposlene kako su
srećni.
"Da biste započeli svoj posao, morate da imate energiju. Morate biti spremni na
rizik. Neuspesi su deo start-apa. Dokle god gurate,
borite se i idete prema nekom cilju, ne
možete da omanete", kazao je Bugarski.
PANEL 3: RAD U DOMAĆOJ VS RAD U STRANOJ FIRMI
Stefan Ćuković,
Head of Controling (HQ) and Performance Managment NIS a.d. Novi Sad, Tina Miličić, Employer
Branding Specialist u kompaniji Atlantic Grupa, Zorica Todorović, HR direktorka MK Group i Boris Podboj, Location
Manager HYCU, Inc, razgovarali su o standardima
poslovanja, odnosu prema zaposlenima u domaćim
i stranim firmama. Teme su bile i kolike su šanse za napredovanje i odlazak u
međunarodni biznis, šta je presudno za
uspeh, šta nedostaje ovdašnjem sistemu obrazovanja, šta je od krucijalnog značaja da se promeni u Srbiji i šta bi savetovali
mladima koji tek treba da pronađu sebe.
Moderator je bila Ljubica Gojgić, novinarka
RTV Vojvodina.
U savremenom svetu više nije važno da li je firma strana ili domaća. Najvažnije je kakve uslove pruža svojim
zaposlenima, složili su se učesnici ovog
panela.
"Ako pričamo o razlikama između stranih i domaćih
firmi - sve granice su pale. Samim tim moramo imati zajedničku kulturu i neke zajedničke
funkcije da bi mogli tako da funkcionišemo," objasnio je Boris Podboj,
Location Manager HYCU, Inc.
"Posao treba tražiti u inovativnoj, progresivnoj firmi, koja brine o
svojim zaposlenima, a da li je kapital strani, domaći
ili mešoviti, postaje vremenom sve manje i
manje relevantno", rekao je Stefan Ćuković.
Njegovo mišljenje deli i Tina Miličić.
"Nije bitno da li je to strana ili domaća firma, nego kakvog je kvaliteta.
Međunarodno
iskustvo, bilo da je to unutar jednog sistema koji posluje na više tržišta, ili
jednostavno odlazak negde u inozemstvo, daje vam priliku da
postanete konkurentniji na tržištu
rada", navela je.
Odlazak u inostranstvo pomaže da se steknu drugačija
znanja, veštine i saznanja o poslu, što pomaže da se u njega unese svežina.
"Kada vas neko izmakne iz okoline na koju ste navikli - iz vašeg
doma i od vaših prijatelja - nalazite se u situaciji gde su vam sve stvari
nove. To je izuzetno izazovno. Od toga koji tramvaj uzeti do radnog mesta, pa do
jezika i samog posla. I to izuzetno umara i zahteva da u sebi nađete neku snagu koja će
vam omogućiti da sve to izdržite. Postajete
otporniji. A to svaki poslodavac zna," kazala je Tina Miličić.
Svejedno je da li se radi u domaćoj
kompaniji ili u nekoj drugoj, jer obe danas
daju mogućnost
mladim ljudima da napreduju i da kroz samu kompaniju promene i lokacije i
tržišta.
"A kod nas ponekad promene i
industrijske grane. MK grupa i u Srbiji i u regionu i daje mogućnost zapošljavanja bilo gde: Slovenija, Hrvatska
ili Srbija," ispričala je Zorica Todorović,
HR direktorka MK Group.
Danas mladi uglavnom neće da rade ako nisu
plaćeni čak
i ako im je to dobra praksa. Na pitanje da li je to pogrešno ili ispravno, učesnici panela su se složili da treba iskoristiti
svaku priliku za sticanje iskustva.
Stefan Ćuković,
rekao je da treba raditi čak i kada to nije plaćeno.
"Ako imate mogućnost da se upoznate sa
praksom, iskoristite je. To su glavne
karakteristike koje govore u kom pravcu idete. Za nekoga su uslovi teži, za
nekoga lakši i to je prosto surova realnost", naveo je on i dodao da ako neko nije plaćen na praksi godinu dana, a radio je puno, od
toga svejedno ima koristi jer je za to vreme puno naučio.
Boris Podboj smatra da bi neko dobio praksu kakvu želi,
mora da uloži mnogo truda. Istakao je da je i besplatna praksa dragocena, ne
samo zbog iskustva u radu, nego i zbog "interakcije sa ljudima".
Tina Miličić
rekla je da je većina praksi u Atlantic
grupi plaćena.
"Nema
više neplaćenih praksi", navela je.
Zorica Todorović je istakla da su prakse plaćene i u MK grupi jer su poslodavci u obavezi da
ih plate.
PANEL 4: DA LI JE BITNIJA RADNA ETIKA ILI POSLOVNI REZULTAT?
Teme ovog panela bile su kako se postavljaju ciljevi i ostvaruju rezultati, na
koji način se motivišu zaposleni, kako se
motivisati nakon neuspeha, u kojoj meri kompanije
ulažu u razvoj zaposlenih, koja iskustva su
ih ojačala, koje su njihove navike i kako
izgraditi dobre odnose s ljudima u kompaniji.
Panelisti su bili: Dragan Filipović,
predsednik Izvršnog odbora Generali osiguranja Srbija, Radmilo Vlačić, generalni
direktor za Albaniju kompanije Philip Morris International, Robert Čoban, direktor Color Press Group i Željko Tomić, generalni direktor OSA Računarski inžinjering.
Moderator je bila Vesna Damjanović,
profesorka FON-a.
Motivacija je jedna od ključnih stvari za
uspešan posao, rekao je Željko Tomić. Istakao je da nije dovoljno samo
materijalno motivisati zaposlene.
"Plata treba da bude konkurentna u odnosu na spoljni svet i fer
u odnosu na radna mesta unutar kompanije" rekao je Tomić.
Važno je i omogućavanje autonomije ljudi
tokom radnog vremena.
"U svojoj firmi sam uvodio i nove sisteme. Uveli smo učešće
zaposlenih u raspodeli ostvarene dobiti na kraju godine. Ako se cilj određen pocetkom godine ostvari, zaposleni dobijaju 20 posto od dobiti. To je
dalo jako dobre rezultate", rekao je Tomić.
Dragan Filipović je naveo da uspeh svake
kompanije zavisi isključivo od dva činioca: zadovoljstva zaposlenih i zadovoljstva
klijenata.
"Briga o zaposlenima je ključni uslov
za sve što radite. Generali dosta polaže na
to godinama unazad", kazao je.
Generali je specifičan po tome što imaju
poseban tim ljudi za takozvane "milenijalse” koji, kao što je poznato, imaju drugačiji način
posmatranja stvari i razmišljanja.
"U narednih pet do sedam godina 30 posto veština koje sada postoje će nestati, a pojaviće
se 40 odsto veština za koje ne znamo da postoje u ovom svetu. Moramo pratiti
dešavanja u svetu i smer u kome ide svet i
Srbija, da bismo se prilagodili",
istakao je Filipović.
Investicija u znanje je investicija koja daje najbolje kamate.
"Nije važna samo plata, nego treba razmišljati i da li firma daje mogućnost da se napreduje u znanju. Znanje vam ostaje
u glavi, kontakti koje imate vam ostaju. Ako ljudi vide da ulažete u njih, da
ulažete u njihovo znanje, oni će ostati tu. Mi imamo definisane plate i
bonuse", rekao je Filipović i istakao
da oni postavljaju ciljeve svojim zaposlenima i da su tri radna cilja za svakog od njih: unapređenje
njegove ličnosti, napredak u onome što je
postigao i timski rad.
"U timski rad naročito polažemo, jer pojedinac ne može mnogo da uradi, a tim može
i planine da pomeri", kazao je predsednik IO Generali osiguranja Srbija.
Philip Morris International je poznat po ulaganju u ljude, rekao je Radmilo Vlačić. Prilika za
napredovanje i razvoj karije je nešto što svako želi.
"Dosta vodimo računa o poverenju
kompanije i zaposlenih, da oni u svakom
trenutku znaju da će kompanija stati iza
njih. Tu je i omogućavanje svakom zaposlenom
da učestvuje u donošenju odluka. Svaki
zaposleni ima priliku da svojim idejama doprinese postizanju rezultata
kompanije i da odgovorno donosi odluke u svom domenu odgovornosti. Ono na čemu mi insistiramo je da svaki lider razume koji
su to pokretači zaposlenih. Svi smo
drugačiji ljudi i svi imamo drugačije
motivatore. Nekog pokreće pohvala, nekog
prilika za napredak, nekog prilika da uči", rekao je Vlačić.
Novac po njegovom mišljenju definitivno nije
motivator i on čak nekad
može biti demotivator.
Robert Čoban se složio
da plata nije jedini motivator i naveo da njegova kompanija ima mnoštvo različitih motivatora za svoje zaposlene.
"Plata se podrazumeva. Osim različitih
novčanih motivacija,
naši urednici i novinari putuju šest do sedam puta godišnje", rekao je Čoban.
Važno je i da se ljudi osećaju lepo, pa i da
se zajedno provesele, da se opuste i da sve bude zasnovano
na nekom opuštenom odnosu.
"Ljudi iz svih nivoa kompanije uvek mogu da dođu
do mene direktno", kazao je Čoban.
Željko Tomić je istakao
da je važno da menadžeri poznaju svakog zaposlenog i da ih ne zavedu opisi
radnih mesta.
"Uvek postoji razlog zašto se oni
ponašaju na određeni način. Morate da znate
šta ti ljudi rade i zašto to rade na taj način.
Moja vrata su otvorena zaposlenima", kazao je
Tomić.
Zaposleni ne treba da budu u grču ako im se
desi neuspeh, složili su se panelisti.
"Čuvena misao kaže: ko radi taj i
greši. Onaj ko stalno radi bez greške, obično
se i ne trudi dovoljno. Ja dosta često
pravim sastanke na kojima se diskutuje samo o neuspesima i samo o stvarima koje
ne treba da budu pod tepihom, nego o njima
treba da se diskutuje ", rekao je Dragan Filipović.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dve radionice za mlade lidere
Mladi lideri učestvovali su i na dve
radionice. Prva je bila radionica kompanije Philip Morris International pod
nazivom "Upoznaj. Istraži. Sprovedi”. Druga je bila radionica kompanije Coca Cola HBC
"Podrška mladima”.